Новые подходы к разработке государственных программ Российской Федерации и первый опыт их практического воплощения

Рустам Раулевич Гумеров

ЭВОЛЮЦИЯ ПОСТСОВЕТСКОЙ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ

Общий ход реформы

Научная статья

УДК 338.26, 338.27

https://doi.org/10.33983/0130-9757-2021-5-31-41

НОВЫЕ ПОДХОДЫ К РАЗРАБОТКЕ ГОСУДАРСТВЕННЫХ ПРОГРАММ РОССИЙСКОЙ ФЕДЕРАЦИИ И ПЕРВЫЙ ОПЫТ ИХ ПРАКТИЧЕСКОГО ВОПЛОЩЕНИЯ

Рустам Раулевич Гумеров — кандидат экономических наук, доцент, ведущий научный сотрудник, Центр развития программно-целевого управления ВАВТ Минэкономразвития России, Москва, Россия, gumerovrr@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1057-9434

Аннотация. Постановлением Правительства Российской Федерации от 26 мая 2021 г. № 786 «О системе управления государственными программами Российской Федерации» (далее — постановление № 786) утверждены новые правила разработки, реализации, мониторинга и оценки эффективности государственных программ Российской Федерации. В развитие постановления приказом Минэкономразвития России от 17 августа 2021 г. № 500 приняты методические рекомендации по разработке и реализации государственных программ Российской Федерации, отвечающих новым требованиям. Программы должны приобрести однородную структуру, включающую пять основных элементов: перечень стратегических приоритетов, паспорт госпрограммы, содержащий цели и показатели с их декомпозицией по регионам, паспорта федеральных, ведомственных проектов и комплексов процессных мероприятий (структурные элементы государственной программы), планы реализации структурных элементов и нормативная «подложка» — акты, необходимые для реализации программы. Для каждой госпрограммы, а также ее отдельных элементов должен быть сформирован перечень общественно значимых показателей, увязанных с национальными целями развития. Во всех госпрограммах будет выделена проектная часть, предусматривающая выполнение конкретных задач и получение уникальных результатов за ограниченный период времени. Одной из первых (если не первой) была утверждена обновленная редакция Государственной программы развития сельского хозяйства и регулирования рынков сельскохозяйственной продукции, сырья и продовольствия (далее также — Госпрограмма, программа), которая вступает в силу с 1 января 2022 года. На примере обновленной редакции Госпрограммы в статье проводится критически-конструктивный анализ системных проблем, которые могут возникнуть при разработке государственных программ Российской Федерации в рамках имплементации новой системы программно-целевого управления.

Ключевые слова: государственные программы Российской Федерации, национальные цели развития Российской Федерации, стратегическое планирование, программно-целевое управление, Государственная программа развития сельского хозяйства, Доктрина продовольственной безопасности Российской Федерации, прожиточный минимум.

Для цитирования: Гумеров Р.Р. Новые подходы к разработке государственных программ Российской Федерации и первый опыт их практического воплощения // Российский экономический журнал. 2021. № 5. С. 31–41. https://doi.org/10.33983/0130-9757-2021-5-31-41.

EVOLUTION OF THE POST-SOVIET ECONOMIC SYSTEM

General course of reform

Original article

NEW APPROACHES TO THE DEVELOPMENT OF STATE PROGRAMS OF THE RUSSIAN FEDERATION AND THE FIRST EXPERIENCE OF THEIR PRACTICAL IMPLEMENTATION

Rustam R. Gumerov — Ph.D. (Economics), Associate Professor, Leading Researcher, Center for Development of Program-Target Management, RFTA of the Ministry of Economic Development of Russia, Moscow, Russia, gumerovrr@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1057-9434

Abstract. Resolution of the Government of the Russian Federation No. 786 of May 26, 2021 «On the Management System of State Programs of the Russian Federation» (hereinafter — Resolution No. 786) approved new rules for the development, implementation, monitoring and evaluation of the effectiveness of state programs of the Russian Federation. In the development of the resolution, the Order of the Ministry of Economic Development of the Russian Federation No. 500 dated August 17, 2021 adopted methodological recommendations for the development and implementation of state programs of the Russian Federation that meet new requirements. Programs should acquire a homogeneous structure that includes five main elements: a list of strategic priorities, a passport of the state program containing goals and indicators with their decomposition by region, passports of federal, departmental projects and complexes of process measures (structural elements of the state program), plans for the implementation of structural elements and a regulatory «substrate» — acts necessary for the implementation of the program. For each state program, as well as its individual elements, a list of socially significant indicators linked to national development goals should be formed. In all state programs, the project part will be allocated, providing for the implementation of specific tasks and obtaining unique results for a limited period of time. One of the first (if not the first) to approve the updated version of the State Program for the Development of Agriculture and Regulation of Agricultural Products, Raw Materials and Food Markets (hereinafter also referred to as the State Program, Program), which comes into force on January 1, 2022. On the example of the updated version of the State Program, the article provides a critical and constructive analysis of systemic problems that may arise in the development of state programs of the Russian Federation as part of the implementation of a new system of program-targeted management.

Keywords: state programs of the Russian Federation, national development goals of the Russian Federation, strategic planning, program-target management, State Program for Agricultural Development, Food Security Doctrine of the Russian Federation, living wage

For citation: Gumerov R.R. New approaches to the development of state programs of the Russian Federation and the first experience of their practical implementation. Russian Economic Journal. 2021;(5):31–41. (In Russ.). https://doi.org/10.33983/0130-9757-2021-5-31-41.

Список источников

1. Гумеров Р.Р. Всемирная торговая организация — источник угроз глобальной продовольственной безопасности (по следам мирового продовольственного кризиса) // Российский экономический журнал. 2010. № 5. С. 34–43.

2. Гумеров Р.Р. Государственная программа развития сельского хозяйства: амбиции и реалии // ЭКО. 2019. № 4. С. 825. https://doi.org/10.30680/ЕСО0131-7652-2019-4-8-25.

3. Гумеров Р.Р. Продовольственная безопасность: новые подходы к анализу содержания и оценке // Проблемы прогнозирования. 2020. № 5. С. 133–141. https://doi.org/10.1134/S107570072005007X.

4. Паппэ Я.Ш., Антоненко Н.С., Ползиков Д.А. Продовольственная безопасность России: современный подход // Проблемы прогнозирования. 2017. № 3. С. 62–74.

5. Гумеров Р.Р. Продовольственная безопасность в контексте национальных целей Российской Федерации // ЭКО. 2020. № 12. С. 122–142. https://doi.org/10.30680/ЕСО0131-7652-2020-12-122-142.

6. Гайсин Р.С., Мигунов Р.А. Институты поддержки потребления и спроса на продовольствие в США и России // Российский экономический журнал. 2018. № 2. С. 104–116.

7. Gertler P.J., Martinez S., Premand P., Rawlings L.B., Vermeersch C.M.J. Impact Evaluation in Practice. Second Edition. Washington, DC: Inter-American Development Bank and World Bank, 2016. 335 р. URL: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/25030/9781464807794.pdf?sequence=2&isAllowed=y (дата обращения 30.10.2021).

References

1. Gumerov R.R. The World Trade Organization — a source of threats to global food security (in the wake of the world food crisis). Russian Economic Journal. 2010;(5):34–43. (In Russ.).

2. Gumerov R.R. State program for the development of agriculture: ambitions and realities. EKO. 2019;(4):8–25. (In Russ.). https://doi.org/10.30680/ECO0131-7652-2019-4-8-25.

3. Gumerov R.R. Food Security: New Approaches to Content Analysis and Evaluation. Problemy prognozirovaniya = Studies on Russian economic development. 2020;(5):133–141. (In Russ.). https://doi.org/10.1134/S107570072005007X 559–564.

4. Pappe Ya.Sh., Antonenko N.S., Polzikov D.A. Food security of Russia: a modern approach. Problemy prognozirovaniya = Studies on Russian economic development. 2017;(3):62–74. (In Russ.).

5. Gumerov R.R. Food security in the context of the national goals of the Russian Federation. EKO. 2020;(12):122–142. (In Russ.). https://doi.org/10.30680/ECO0131-7652-2020-12-122-142.

6. Gaisin R.S., Migunov R.A. Institutions to support consumption and demand for food in the United States and Russia. Russian Economic Journal. 2018;(2):104–116. (In Russ.).

7. Gertler P.J., Martinez S., Premand P., Rawlings L.B., Vermeersch C.M.J. Impact Evaluation in Practice. Second Edition. Washington, DC: Inter-American Development Bank and World Bank, 2016. 335 р. URL: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/25030/9781464807794.pdf?sequence=2&isAllowed=y (date of access: 30.10.2021).

Статья поступила в редакцию 03.11.2021; одобрена после рецензирования 08.11.2021; принята к публикации 10.11.2021.

The article was submitted 03.11.2021; approved after reviewing 08.11.2021; accepted for publication 10.11.2021.