Образование: роль в формировании человеческого потенциала, технологической и социально-экономической модернизации России

Яковлева Н.Г.

ЭВОЛЮЦИЯ ПОСТСОВЕТСКОЙ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ

Отраслевые проблемы

Научная статья

УДК: 37.014.54, 330.873

https://doi.org/10.33983/0130-9757-2022-4-30-47

 

ОБРАЗОВАНИЕ: РОЛЬ В ФОРМИРОВАНИИ ЧЕЛОВЕЧЕСКОГО ПОТЕНЦИАЛА, ТЕХНОЛОГИЧЕСКОЙ И СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКОЙ МОДЕРНИЗАЦИИ РОССИИ

 

Наталья Геннадьевна Яковлева — доктор экономических наук, доцент, ведущий научный сотрудник Центра институтов социально-экономического развития Института экономики РАН; доцент Научно-образовательного центра современных марксистках исследований философского факультета МГУ имени М.В. Ломоносова, Москва, Россия, tetn@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0001-7839-8467

 

Аннотация. В статье ставится одна из наиболее актуальных проблем, обусловленных как общим кризисом существующей модели рыночной экономики, так и обострением геополитэкономических противоречий 2022 года — проблема выделения ключевых факторов, обеспечивающих технологическую и социально-экономическую модернизацию. Выделяется один из наименее исследованных аспектов данной проблемы — роль образования в формировании человеческого потенциала, который в условиях перехода к 5-му и 6-му технологическим укладам становится важнейшим источником технологического и социально-экономического прогресса. Причина этого в том, что главным содержанием названных трансформаций является творческий по своему содержанию труд, формирование же креативного потенциала человека обеспечивает в первую очередь система образования, понимаемого как единство процессов обучения, воспитания и просвещения. Для современной системы образования, однако, характерны противоречия, связанные с развертыванием процессов коммерциализации, финансиализации и бюрократизации образования, что снижает эффективность этой сфере в деле формирования человеческого потенциала и, следовательно, осуществления технологической и социально-экономической модернизации. В заключение выделяются основные направления разрешения этих противоречий.

Ключевые слова: образование, системный метод, человеческий потенциал, технологическая модернизация, социально-экономическое развитие, кадры, коммерциализация образования, финансиализация образования

Для цитирования: Яковлева Н.Г. Образование: роль в формировании человеческого потенциала, технологической и социально-экономической модернизации России // Российский экономический журнал. 2022. № 4. С. 30–47. https://doi.org/10.33983/0130-9757-2022-4-30-47.

 

EVOLUTION OF THE POST-SOVIET ECONOMICS SYSTEM

Sectoral Problems

 

Original article

 

EDUCATION: THE ROLE IN THE FORMATION OF HUMAN POTENTIAL, TECHNOLOGICAL AND SOCIO-ECONOMIC MODERNIZATION OF RUSSIA

 

Natalia G. Yakovleva — Doctor of Science (Economy), Docent, Leading Researcher at the Center for Institutes of Socio-Economic Development of the Institute of Economics of the Russian Academy of Sciences; Associate Professor of the Scientific and Educational Center of Modern Marxist Studies of the Faculty of Philosophy of Lomonosov Moscow State University, Moscow, Russia, tetn@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0001-7839-8467

 

Abstract. The article raises one of the most pressing problems caused by both the general crisis of the existing market economy model and the exacerbation of geopolitical contradictions in 2022 — the problem of identifying key factors that ensure technological and socio-economic modernization. One of the least studied aspects of this problem is highlighted — the role of education in the formation of human potential, which in the conditions of transition to the 5th and 6th technological modes becomes the most important source of technological and socio-economic progress. The reason for this is that the main content of these transformations is creative work in its content, while the formation of a person’s creative potential is provided primarily by the education system, understood as the unity of the processes of learning, education and enlightenment. The modern education system, however, is characterized by contradictions associated with the deployment of the processes of commercialization, financialization and bureaucratization of education, which reduces the effectiveness of this area in the formation of human potential and, consequently, the implementation of technological and socio-economic modernization. In conclusion, the main directions of resolving these contradictions are highlighted.

Keywords: education, systemic method, human potential, technological modernization, socio-economic development, personnel, commercialization of education, financialization of education

For citation: Yakovleva N.G. Education: The role in the formation of human potential, technological and socio-economic modernization of Russia. Russian Economic Journal. 2022;(4):30–47. (In Russ.). https://doi. org/10.33983/0130-9757-2022-4-30-47.

 

Список источников

  1. Клейнер Г.Б. Эволюция институциональных систем. М.: Наука, 2004. 240 с.
  2. Клейнер Г.Б. Системная реконструкция российского социально-экономического пространства // Экономическое возрождение России. 2020. № 2 (64). С. 59–69.
  3. Бузгалин А.В., Колганов А.И. Глобальный капитал. В 2-х тт. Т. 1. Методология: По ту сторону позитивизма, постмодернизма и экономического империализма (Маркс re-loaded). Изд. 3-е, испр. и доп. М.: ЛЕНАНД, 2015. 640 с.
  4. Семенов Ю.И. Философия истории. Общая теория исторического процесса. М.: Академический Проект; Трикста, 2013. 615 с.
  5. Львов Д.С., Глазьев С.Ю. Теоретические и прикладные аспекты управления НТП // Экономика и математические методы. 1986. Т. 22, № 5. С. 793–804.
  6. Castells M. The Power of Identity, The Information Age: Economy, Society and Culture, Vol. II. Cambridge, MA; Oxford, UK: Blackwell, 1997. 584 p.
  7. Toffler A. The third wave. NY: Morrow, 1980. 544 p.
  8. Глазьев С.Ю., Харитонов В.В. Нанотехнологии как ключевой фактор нового технологического уклада в экономике. М.: Тровант, 2009. 304 c.
  9. Формирование цифровой экономики в России: вызовы, перспективы, риски: монография / под ред. Е.Б. Ленчук. СПб.: Алетейя, 2020. 320 с.
  10. Бодрунов С.Д. Грядущее. Новое индустриальное общество: перезагрузка. Изд. 2-е, испр. и доп. СПб.: ИНИР имени С.Ю. Витте, 2016. 312 с.
  11. Чангли И.И. Труд. Социологические аспекты теории и методологии исследования. М.: Наука, 1973. 588 с.
  12. Фриман А. Сумерки машинократического подхода: незаменимый труд и будущее производства // Вопросы политической экономии. 2016. № 4. С. 37–60.
  13. Батищев Г.С. Деятельная сущность человека как философский принцип // Проблема человека в современной философии / под ред. И.Ф. Балакиной, Б.Т. Григорьян, С.Ф. Одуева, Л.А. Шершенко. М.: Наука, 1969. С. 73–144.
  14. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1977. 304 с.
  15. Павлов М. Ю. Формирование и использование творческого потенциала человека в экономике, основанной на знаниях: Монография. М.: Эк. ф-т МГУ, 2016. 176 с.
  16. Бузгалин А.В. Креативная экономика: частная интеллектуальная собственность или собственность каждого на все? // Социологические исследования. 2017. № 7. С. 43–53.
  17. Florida R. et al. The rise of the creative class: and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic. 2002. 404 p.
  18. Florida R., Mellander C., King K. The global creativity index 2015. Martin Prosperity Institute, 2015. 64 p.
  19. Джабборов Д.Б. Трансформация отношений товарного производства под влиянием креативного труда. Диссертация на соискание ученой степени кандидата экономических наук. М.: МГУ имени М.В. Ломоносова, 2017. 182 с.
  20. Степанова Т.Д. Развитие теории креативного класса: зарубежная и российская экономическая мысль // Вопросы политической экономии. 2020. № 3. С. 153–169.
  21. Джабборов Д.Б. Прогресс человеческих качеств: рыночные и пострыночные механизмы стимулирования социально-экономического развития // Экономическое возрождение России. 2016. № 4. С. 68–73.
  22. Florida R., Mellander C., Stolarick K. Inside the black box of regional development-human capital, the creative class and tolerance. Journal of economic geography. 2008;8(5):615–649.
  23. Яковлева Н.Г. Роль образования в прогрессе человека и общества // Вестник Московского Университета. Серия 7. Философия. 2020. № 5. С. 81–91.
  24. Смолин О.Н Самостоянье человека: еще раз о воспитании и законодательстве // Народное образование. 2020. № 3. С. 7–14.
  25. Флорида Р. Креативный класс: люди, которые меняют будущее. М.: Классика XXI, 2005. 430 с.
  26. Boschma R.A., Fritsch M. Creative class and regional growth: Empirical evidence from seven European countries. Economic geography. 2009;85(4):391–423.
  27. Яковлева Н.Г. Коммерциализация российского высшего образования: историко-логические контрапункты // Экономическое возрождение России. 2017. № 4 (54). С. 49–58.
  28. Рязанов В.Т. (Не)реальный капитализм. Политэкономия кризиса и его последствий для мирового хозяйства и России. М.: Экономика, 2016. 693 с.
  29. Fine B. Financialization from a Marxist perspective. International Journal of Political Economy. 2013;42(4):47–66.
  30. Krippner G.R. The Financialization of the American Economy. Socio-Economic Review. 2005;(3):173–208.
  31. Lapavitsas C. Profiting without Producing: How Finance Exploit Us All. London, Verso, 2014. 352 p.
  32. Яковлева Н.Г. Социальные последствия финансиализации образования // Социологические исследования. 2019. № 12. С. 104–114.
  33. Bok D. Universities in the Marketplace: The Commercialization of Higher Education. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2003. 256 p.
  34. Яковлева Н.Г. Коммерциализация, бюрократизация, менеджеризация образования постсоветской России: политэкономический взгляд // Проблемы теории и практики управления. 2017. № 3. С. 121–130.
  35. Гимпельсон В., Жихарева О., Капелюшников Р. Движение рабочих мест: что говорит российская статистика // Вопросы экономики. 2014. № 7. С. 93–126.
  36. Гимпельсон В. Нужен ли российской экономике человеческий капитал? Десять сомнений // Вопросы экономики. 2016. № 10. С. 129–143.
  37. Ленчук Е.Б. Научно-технологическое развитие как стратегический национальный приоритет России // Экономическое возрождение России. 2022. № 1 (71). С. 58–65.
  38. Ленчук Е.Б. Россия в мировом процессе научно-технологического развития // Контуры глобальных трансформаций: политика, экономика, право. 2021. Т. 14, № 4. С. 72–91.
  39. Глазьев С.Ю. О создании систем стратегического планирования и управления научнотехническим развитием // Инновации. 2020. № 2 (256). С. 14–23.
  40. Бодрунов С.Д. Новое индустриальное общество второго поколения: человек, производство, развитие // Общество и экономика. 2016. № 9. С. 5–21.
  41. Бузгалин А.В. Поздний капитализм и его пределы: диалектика производительных сил и производственных отношений (к 200-летию со дня рождения Карла Маркса) // Вопросы политической экономии. 2018. № 2. С. 10–38.
  42. Яковлева Н.Г. Противоречия трансформации и генезис социально-ориентированной модели образования (политико-экономический подход) // Вопросы политической экономии. 2021. № 3. С. 183–197.

 

References

  1. Kleyner G.B. The evolution of institutional systems. Moscow: Nauka, 2004. 240 p. (In Russ.).
  2. Kleyner G.B. System reconstruction of Russia’s socioeconomic space. Economic Revival of Russia. 2020;2(64):59–69. (In Russ.).
  3. Buzgalin A.V., Kolganov A.I. Global capital. In 2 vol. Vol. 1. Methodology: On that side of positivism, postmodernism and an economic imperialism (Marx re-loaded). 3rd Ed., corrected and supplemented. Мoscow: LENAND, 2015. 640 p. (In Russ.).
  4. Semenov Yu.I. Philosophy of history. General theory of the historical process. Moscow: Akademicheskiy Proekt; Triksta, 2013. 615 p. (In Russ.).
  5. L’vov D.S., Glaz’ev S.Yu. Theoretical and applied aspects of NTP management. Economics and mathematical methods. 1986;22(5):793–804. (In Russ.).
  6. Castells M. The Power of Identity, The Information Age: Economy, Society and Culture, Vol. II. Cambridge, MA; Oxford, UK: Blackwell, 1997. 584 p.
  7. Toffler A. The third wave. NY: Morrow, 1980. 544 p.
  8. Glaz’ev S.Yu., Kharitonov V.V. Nanotechnology as a Key Factor in the New Technological Order in the Economy. Moscow: Trovant, 2009. 304 p. (In Russ.).
  9. Lenchuk E.B., ed. Formation of the digital economy in Russia: challenges, prospects, risks: monograph. SPb: Aleteyya, 2020. 320 p. (In Russ.).
  10. Bodrunov S.D. The coming of new industrial society: Reloaded. Saint-Petersburg, INID n.a. S.Y. Vitte publ. 2016. 312 p. (In Russ.).
  11. Changli I.I. Work. Sociological aspects of the theory and methodology of research. Moscow: Nauka, 1973. 588 p. (In Russ.).
  12. Freeman A. The twilight of the machineocratic approach: indispensable labor and the future of manufacturing. Problems in Political Economy. 2016;(4):37–60. (In Russ.).
  13. Batishchev G.S. The active essence of man as a philosophical principle. In Balakina I.F., Grigoryan B.T., Odueva S.F., Shersheno L.A., eds. The problem of man in modern philosophy. Мoscow: Nauka, 1969. P. 73–144. (In Russ.).
  14. Leont’ev A.N. Activity. Conscience. Personality. M.: Politizdat, 1977. 304 p. (In Russ.).
  15. Pavlov M.Yu. Formation and use of human creativity in the economy based on knowledge. Moscow: Faculty of Economics, Moscow State University, 2016. 176 p. (In Russ.).
  16. Buzgalin A.V. Creative economy: private intellectual property or ownership by everybody of everything? Sociological Studies. 2017;(7):43–53. (In Russ.).
  17. Florida R. et al. The rise of the creative class: and how it’s transforming work, leisure, community and everyday life. New York: Basic. 2002. 404 p.
  18. Florida R., Mellander C., King K. The global creativity index 2015. Martin Prosperity Institute, 2015. 64 p.
  19. Dzhabborov D.B. Transformation of commodity production relations under the influence of creative labor. Dissertation for the degree of candidate of economic sciences. Moscow: Lomonosov Moscow State University, 2017. 182 с. (In Russ.).
  20. Stepanova T.D. The development of the theory of the creative class: economic thought in Russia and abroad. Problems in Political Economy. 2020;(3):153–169. (In Russ.).
  21. Dzhabborov D.B. Progress of human qualities: market and post-market mechanisms to stimulate social and economic development. Economic Revival of Russia. 2016;(4):68–73. (In Russ.).
  22. Florida R., Mellander C., Stolarick K. Inside the black box of regional development-human capital, the creative class and tolerance. Journal of economic geography. 2008;8(5):615–649.
  23. Yakovleva N.G. The role of education in the progress of man and society. Moscow University Bulletin. Series 7. Philosophy. 2020;(5):81–91. (In Russ.).
  24. Smolin O.N. Self-standing Of A Person: Once Again About Education And Legislation. Narodnoe obrazovanie. 2020;(3):7–14. (In Russ.).
  25. Florida R. Creative class: people who change the future. Moscow: Klassika XXI, 2005. 430 p. (In Russ.).
  26. Boschma R.A., Fritsch M. Creative class and regional growth: Empirical evidence from seven European countries. Economic geography. 2009;85(4):391–423.
  27. Yakovleva N.G. Commercialization of Russian Higher Education: Historical and Logical Counterpoints. Economic Revival of Russia. 2017;(4):49–58. (In Russ.).
  28. Ryazanov V.T. (Un)real capitalism. Political economy of the crisis and its consequences for the world economy and Russia. Moscow: Ekonomika, 2016. 693 p. (In Russ.).
  29. Fine B. Financialization from a Marxist perspective. International Journal of Political Economy. 2013;42(4):47–66. (In Russ.).
  30. Krippner G.R. The Financialization of the American Economy. Socio-Economic Review. 2005;(3):173–208.
  31. Lapavitsas C. Profiting without Producing: How Finance Exploit Us All. London, Verso, 2014. 352 p.
  32. Yakovleva N.G. Social consequences of the financialization of education. Sociological Studies. 2019;(12):104–114. (In Russ.).
  33. Bok D. Universities in the Marketplace: The Commercialization of Higher Education. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2003. 256 p.
  34. Yakovleva N.G. Commercialization, bureaucratization, managerization of education in postSoviet Russia: a political economic view. Problems of theory and practice of management. 2017;(3):121–130. (In Russ.).
  35. Gimpel’son V., Zhikhareva O., Kapelyushnikov R. Job Turnover: What the Russian Statistics Tells Us. Voprosy Ekonomiki. 2014;(7):93–126. (In Russ.).
  36. Gimpel’son V. Does the Russian economy need human capital? Ten doubts. Voprosy Ekonomiki. 2016;(10):129–143. (In Russ.).
  37. Lenchuk E.B. Scientific and technological development as a strategic national priority of Russia. Economic Revival of Russia. 2022;1(71):58–65. (In Russ.).
  38. Lenchuk E.B. Russia in the global process of scientific and technological development. Kontury globalʹnyh transformacij: politika, ekonomika, pravo. 2021;14(4):72–91. (In Russ.).
  39. Glaz’ev S.Yu. On the creation of systems of strategic planning and management of scientific and technological development. Innovations. 2020;(2):14–23. (In Russ.).
  40. Bodrunov S. D. New industrial society of second generation: people, production, development. Society and Economy. 2016;(9):5–21. (In Russ.).
  41. Buzgalin A.V. Late capitalism and its limits: the dialectic of productive forces and production relations (on the 200th anniversary of the birth of Karl Marx). Problems in Political Economy. 2018;(2):10–38. (In Russ.).
  42. Yakovleva N.G. Contradictions of transformation and genesis socially-oriented model of education (political economy approach). Problems in Political Economy. 2021;(3):183–197. (In Russ.).

 

Статья поступила в редакцию 04.07.2022; одобрена после рецензирования 18.07.2022; принята к публикации 22.07.2022.

The article was submitted 04.07.2022; approved after reviewing 18.07.2022; accepted for publication 22.07.2022.