Реформы в Международном банке реконструкции и развития: «подстройка» под изменившуюся экономическую реальность

Романчук Е.С.

ЭВОЛЮЦИЯ ПОСТСОВЕТСКОЙ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ СИСТЕМЫ

Финансовые и кредитные отношения

 

Научная статья

УДК: 339.7

https://doi.org/10.33983/0130-9757-2022-3-45-62

РЕФОРМЫ В МЕЖДУНАРОДНОМ БАНКЕ РЕКОНСТРУКЦИИ И РАЗВИТИЯ: «ПОДСТРОЙКА» ПОД ИЗМЕНИВШУЮСЯ ЭКОНОМИЧЕСКУЮ РЕАЛЬНОСТЬ

 

Екатерина Сергеевна Романчук — аспирант, младший научный сотрудник Института экономики Российской академии наук, г. Москва, Россия, kate.romanchuk@ya.ru, https://orcid.org/0000-0001-7218-8290

 

Аннотация. Современная мировая валютно-финансовая система, оформившаяся после образования бреттон-вудских инстиутов, Международного валютного фонда и Всемирного банка, вынуждена постоянно трансформироваться с тем, чтобы приходить в соответствие с окружающими ее экономическими и политическими реалиями. В последнее десятилетие и фонд, и банк пережили схожие изменения: были увеличены их капиталы и перераспределены голоса. В российской научной литературе широкое освещение получила реформа Международного валютного фонда, тогда как нововведения в работе Всемирного банке детально не рассматривались.

Целью статьи является анализ процессов, происходящих в Группе Всемирного банка в целом и в ее ключевом институте — Международном банке реконструкции и развития (МБРР) — в частности, в связи с увеличением капитала МБРР посредством выпуска дополнительных акций. Для этого в статье были последовательно описаны циклы докапитализации МБРР и на основе сопоставления финансовых показателей банка за разные годы проведена оценка эффективности нововведений и осуществленному пересмотру подходов к предоставлению займов в части ценовой политики и удлинения периода заимствования. В итоге, как оказалось, реформы МБРР не только помогли Группе Всемирного банка упрочить свои позиции в мировой валютно-финансовой системе, закрепив за ней роль ведущего института развития, но и стали катализатором при структурировании проектов уделения банком бóльшего внимания социальной сфере. Описанный случай Узбекистана как истории успеха модернизированного МБРР показал, насколько банк готов слышать своих акционеров и заемщиков.

С учетом изложенного выше сделан вывод о необходимости сохранения Россией своей доли в капитале МБРР, даже несмотря на все сложности, с которыми она вынуждена сталкивается из-за позиции западных государств.

Ключевые слова: МБРР, Группа Всемирного банка, Узбекистан

Для цитирования: Романчук Е.С. Реформы в Международном банке реконструкции и развития: «подстройка» под изменившуюся экономическую реальность // Российский экономический журнал. 2022. № 3. С. 45–62. https://doi.org/10.33983/0130-9757-2022-3-45-62

 

EVOLUTION OF THE POST-SOVIET ECONOMICS SYSTEM

Financial and Credit Relations

 

Original article

REFORMS IN THE INTERNATIONAL BANK FOR RECONSTRUCTION AND DEVELOPMENT: “ADJUSTMENT” TO THE CHANGING ECONOMIC REALITY

 

Ekaterina S. Romanchuk — Postgraduate Student, Junior Researcher at the Institute of Economics of the

Russian Academy of Sciences, Moscow, Russia, kate.romanchuk@ya.ru, https://orcid.org/0000-0001-7218-8290

 

Abstract. Global financial system, which took shape after the formation of the Bretton Woods institutions, the International Monetary Fund and the World Bank, is forced to constantly transform in order to come in line with the economic and political realities . In the last decade, both the fund and the bank have experienced similar changes: their capitals have been increased and the votes of their main shareholders have been redistributed. The reform of the International Monetary Fund is widely covered in the Russian scientific literature, while innovations in the work of the World Bank have not been considered in detail.

The purpose of the article is to analyze the processes taking place in the World Bank Group and in its key institution — the International Bank for Reconstruction and Development (IBRD), in connection with the increase in the equity capital of the IBRD through the issuance of additional shares. So, the article includes the description of the cycles of the abovementioned capital increase of the IBRD. Based on a comparison of the bank’s financial indicators for different years an assessment of the effectiveness of innovations and the revision of approaches to providing loans in terms of pricing policy and lengthening the borrowing period was carried out. As a result, it was concluded that the IBRD reforms not only helped the World Bank Group strengthen its position in the global financial system, securing its role as a leading development institution, but also became a catalyst in structuring projects in a way to pay more attention to the social sphere. The case of Uzbekistan described in the article as a success story of the modernized IBRD showed how ready the bank is to listen to its shareholders and borrowers.

Taking into account the above, it is concluded that Russia needs to maintain its share in the capital of the IBRD, even despite all the difficulties it has to face due to the position of Western states.

Keywords: IBRD, World Bank Group, Uzbekistan

For citation: Romanchuk E.S. Reforms in the International Bank for Reconstruction and Development: "Adjustment" to the changing economic reality. Russian Economic Journal. 2022;(3):45–62. (In Russ.). https://doi.org/10.33983/0130-9757-2022-3-45-62.

 

Список источников

  1. Красавина Л.Н. Страны БРИКС: участие в реформе управления Международным валютным фондом, Группой Всемирного банка. Каковы результаты? // Мир новой экономики. 2018. Т. 12, № 3. С. 58–67.
  2. Хмелевская Н.Г. Доминанты реформы МВФ в контексте трансформации глобального финансового миропорядка // Финансы и кредит. 2009. № 27(363). С. 14–26.
  3. Хлебникова Д.В. Реформа источников ресурсов МВФ в свете рекомендаций G20 // Банковское дело. 2013. № 12. С. 30–34.
  4. Жариков М.В. Актуальные вопросы реформы мировой финансовой архитектуры // Вопросы новой экономики. 2014. № 2(30). С. 44–53.
  5. Lanteigne M. Chinese Foreign Policy: An Introduction (Fourth Edition). New York: Routledge, 2020. 256 р.
  6. Wade R.H. Emerging world order? From multipolarity to multilateralism in the G20, the World Bank, and the IMF. Politics and Society. 2011;39(3):347–378.
  7. Sachs J. A World Bank for a New World // Project Syndicate. 2012. February 24. URL: https://www.project-syndicate.org/commentary/a-world-bank-for-a-new-world (дата обращения: 01.04.2022).
  8. Güven A.B. The World Bank and emerging powers: beyond the multipolarity-multilateralism conundrum. New Political Economy. 2017;22(5):496–520.
  9. Mallaby S. The World’s banker: a Story of Failed States, Financial Crises, and Thewealth and Poverty of Nations. New York: Penguin Press. 2004. 400 р.
  10. Makova E.A. Role of the World Bank and IMF in Issuing Loans to Russia: Responsibility, Tricks, Corruption, Mafia, and Important Use of Legal Enforcement. LLM Theses and Essays. 2015;31. URL: https://digitalcommons.law.uga.edu/stu_llm/31 (дата обращения: 01.04.2022).
  11. Economy E. Xi Jinping’s New World Order. Can China Remake the International System? Foreign Affairs. 2022;101(1):52–68.
  12. Winecoff W.K. “The persistent myth of lost hegemony” revisited: structural power as a complex network phenomenon. European Journal of International Relations. 2020;26(1):209–252.
  13. Gaoussou Diarra. The Governance Doctrine and the Agenda of Multilateral Institutions in Developing Countries: an International Political Economy Approach. Economics and Finance. Universite d’Auvergne — Clermont-Ferrand I, 2012.
  14. Кузнецов А.В. Международные финансовые институты и вызовы многополярности // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Международные отношения. 2017. Т. 17, № 1. С. 9–21.
  15. Ikenberyy G.J. The Future of Multilateralism: Governing the World in a Post-Hegemonic Era. Japanese Journal of Political Science. 2015;16(3):399–413.
  16. Gallagher K.P., Kring W.N. Remapping Global Economic Governance: Rising Powers and Global Development Finance // Global Development Policy Center. Policy Brief. 2017;(10). URL: https://www.bu.edu/gdp/files/2017/10/Gallagher.Kring_.Final_.11-17.pdf (дата обращения: 01.04.2022).
  17. Звонова Е.А., Безнощенко В.В. Современные проблемы участия России в процессах трансформации мировой финансовой архитектуры // Экономика. Налоги. Право. 2016. Т. 9, № 2. С. 21–29.
  18. Cartier-Bresson J. Les mecanismes de construction de 1’agenda de la gouvernance. Mondes en Developpement. 2010;38(152):111–127.
  19. Keohane R.O. International Institutions: Two Approaches. International Studies Quarterly. 1988;32(4):379–396.

 

References

  1. Krasavina L.N. BRICS countries: participation in the management reform of the International Monetary Fund, the World Bank Group. What are the results? THE WORLD OF NEW ECONOMY. 2018;12(3):58–67. (In Russ.).
  2. Hmelevskaya N.G. The dominants of the IMF reform in the context of the transformation of the global financial world order. Finance and Credit. 2009;27(363):14–26. (In Russ.).
  3. Hlebnikova D.V. Reforma istochnikov resursov MVF v svete rekomendacij G20 [Reform of IMF resource sources in the light of G20 recommendations]. BANKING. 2013;12:30–34. (In Russ.).
  4. Zharikov M.V. Topical issues of the reform of the global financial architecture. Voprosy novoj ekonomiki. 2014;2(30):44–53. (In Russ.).
  5. Lanteigne M. Chinese Foreign Policy: An Introduction (Fourth Edition). New York: Routledge, 2020. 256 р.
  6. Wade R.H. Emerging world order? From multipolarity to multilateralism in the G20, the World Bank, and the IMF. Politics and Society. 2011;39(3):347–378.
  7. Sachs J. A World Bank for a New World // Project Syndicate. 2012. February 24. URL: https://www.project-syndicate.org/commentary/a-world-bank-for-a-new-world (date of access: 01.04.2022).
  8. Güven A.B. The World Bank and emerging powers: beyond the multipolarity-multilateralism conundrum. New Political Economy. 2017;22(5):496–520.
  9. Mallaby S. The World’s banker: a Story of Failed States, Financial Crises, and Thewealth and Poverty of Nations. New York: Penguin Press. 2004. 400 р.
  10. Makova E.A. Role of the World Bank and IMF in Issuing Loans to Russia: Responsibility, Tricks, Corruption, Mafia, and Important Use of Legal Enforcement. LLM Theses and Essays. 2015;31. URL: https://digitalcommons.law.uga.edu/stu_llm/31 (date of access: 01.04.2022).
  11. Economy E. Xi Jinping’s New World Order. Can China Remake the International System? Foreign Affairs. 2022;101(1):52–68.
  12. Winecoff W.K. “The persistent myth of lost hegemony” revisited: structural power as a complex network phenomenon. European Journal of International Relations. 2020;26(1):209–252.
  13. Gaoussou Diarra. The Governance Doctrine and the Agenda of Multilateral Institutions in Developing Countries: an International Political Economy Approach. Economics and Finance. Universite d’Auvergne — Clermont-Ferrand I, 2012.
  14. Kuznetsov A.V. International financial institutes and multipolarity challenges. VESTNIK RUDN. INTERNATIONAL RELATIONS. 2017;17(1):9–21. (In Russ.).
  15. Ikenberyy G.J. The Future of Multilateralism: Governing the World in a Post-Hegemonic Era. Japanese Journal of Political Science. 2015;16(3):399–413.
  16. Gallagher K.P., Kring W.N. Remapping Global Economic Governance: Rising Powers and Global Development Finance // Global Development Policy Center. Policy Brief. 2017;(10). URL: https://www.bu.edu/gdp/files/2017/10/Gallagher.Kring_.Final_.11-17.pdf (date of access: 01.04.2022).
  17. Zvonova E.A., Beznoshchenko V.V. Modern problems of Russia’s participation in the processes of transformation of the global financial architecture. Ekonomika. Nalogi. Pravo. 2016;9(2):28–29. (In Russ.).
  18. Cartier-Bresson J. Les mecanismes de construction de 1’agenda de la gouvernance. Mondes en Developpement. 2010;38(152):111–127.
  19. Keohane R.O. International Institutions: Two Approaches. International Studies Quarterly. 1988;32(4):379–396.

 

Статья поступила в редакцию 21.04.2022; одобрена после рецензирования 25.04.2022; принята к публикации 28.04.2022.

The article was submitted 21.04.2022; approved after reviewing 25.04.2022; accepted for publication 28.04.2022.